Skip to main content

Hvordan gjøre et godt inntrykk på den første arbeidsplassen din

Hvordan gjøre et godt inntrykk på den første arbeidsplassen din

Hvis du aldri har hatt en jobb før, kan det komme som et sjokk på deg når du finner ut hva du skal gjøre og hva som forventes av deg.

Alle vet hvor viktig et førsteinntrykk er – og når du begynner å jobbe, har du en ypperlig anledning til å gjøre nettopp dette. Det gir deg en mulighet til å havne på rett hylle allerede fra begynnelsen av og siden gå derfra, mens et negativt førsteinntrykk kan være vanskelig å endre på.

Når du er ny på jobben , så kommer de fleste til å være overbærende, så litt feil og misforståelser kommer til å bli akseptert – til en viss grad.

De fleste av dine kollegaer kommer også til å huske sine egne første famlende dager, så altfor godt.

Med denne ”goodwillen” i mente, er trikset å ikke ta den for gitt- eller misbruke godviljen. Hvis du går inn med feil holdning, kan du bygge opp en irritasjon som nesten ikke er mulig å fjerne, til og med uforsonlig sinne.

Her følger noen tips om hvordan du kan gjøre det på rett måte:

  • Vær punktlig og presentabel – Når du har blitt komfortabel med rollen og firmaet, kan du følge strømmen når det gjelder punklighet, klesstil og språk. Men på din første dag,trenger du oppføre deg nesten som du gjorde på intervjuet. Skap et godt inntrykk og ikke oppfør deg som om du ikke vil være der. 
  • Ikke prøv for hardt – Hvis du er den selvsikre typen, prøver du kanskje å imponere dine nye kollegaer ved å lufte dine ideer høyt og tydelig, og være nesten litt påtrengende. Ikke prøv å gjør dette. Du kommer til å få tid og mulighet til dette senere – og som ny i firmaet, forventes du heller ikke å inneha alle svarene. 
  • Still spørsmål – hvis du har en oppgave, utfør den så godt du kan og ikke vær redd for å stille spørsmål. Det er bedre å stille spørsmål enn å sitte stille og håpe på att svaret dukker opp etterhvert.
  • Gjør notater – Selv om du skulle behøve å skrive ned navnene til folk på et ark, så hjelper det deg med å kommunisere. På denne måten slipper du også å spørre noen om navnet på personen du nettopp snakket med. Du kan også notere diverse regler og rutiner så du ikke famler deg frem og gjør åpenbare, dårlige valg. 
  • Tilby deg å hjelpe – Kollegaene dine kommer til å være opptatt med å utføre sine egne oppgaver. Noen ganger kommer du til å føle deg forsømt eller oversett. Det er ikke galt å å be om arbeidsoppgaver, eller å tilby deg å gjøre noe for noen annen. Du er ny, men ditt tilbud om å hjelpe kommer til å bli godt mottatt og gir deg litt kontroll i dine nye omgivelser.

Generellt sett, vær positiv og vær fornøyd med små seire. Du behøver ikke å være i angrepsposisjon. La jobben du gjør og din holdning tale for seg selv. Etter noen uker har du bygd deg opp tilstrekkelig nok tillit og ”goodwill” til å være deg selv.

En del av gruppen
Vis din entusiasme over å være en del av teamet, organisasjoner og alle du forholder deg til.  Å være en del av teamet, betyr at du vil være der og trives menneskene du jobber med.

Du er nå en del av et arbeidsteam, og teamet jobber sammen for å løse problemer – og få jobben gjort. Når det er sagt, skal du aldri forsøke å gjette deg frem til gruppe- eller bedriftskulturen  den første dagen din på jobb. Dette finner du ut etterhvert.

Husk at det kommer heller an på ditt ønske om å være en del av gruppen som regnes.

Kle deg i forhold til rollen din
På din første dag, lønner seg at du er velkledd. Ofte er normen en avslappet kleskode, men hvis du kler deg for avslappet på den første dagen din, signaliserer du at du ikke tar situasjonen på alvor.


Back to top