Skip to main content

Hvem ville du ha ansatt?

Hvem ville du ha ansatt?

Arbeidsgiveren lærer deg å kjenne basert på den holdningen og oppførselen du viser under rekrutteringsprosessen, og går ut fra at du er samme person når du blir ansatt. Selvsikkerhet blir satt pris på, men arroganse er ikke like tiltrekkende. Det kan være vanskelig å finne den rette balansen og greie å vise sine riktige sider.

Tenk på disse tipsene under jobbsøkingen, og tenk også over hvilken type person du selv ville ansatt, og oppfør deg deretter.

1. Selvsikker i motsetning til arrogant
Selvsikre mennesker lykkes uten å tråkke på andre menneskers følelser og rettigheter. Arrogante mennesker oppfører seg derimot som om ingen andre eksisterer i det hele tatt, og det er lett å gjennomskue under et intervju.

2. La handlingene dine tale for deg
Det er lett å fortelle andre at man er fantastisk, men budskapet når bedre frem hvis du i stedet lar dine handlinger og tidligere meritter vise hva du er god for.

3. La andre snakke for deg
Liker du ikke å skryte? La en kollega, mannen din eller en tidligere sjef gjøre det for deg: "I min forrige jobb sa sjefen min at styrken min er..." ,"Mannen min mener at jeg alltid er..." osv.

4. Jobb for jobben
Undersøkelser viser at arbeidsløse bruker ca. fem timer eller mindre per uke til jobbsøking. For å øke intensiteten og profesjonaliteten i søkingen bør man i stedet prøve å gjøre det til en heltidsbeskjeftigelse. Da vil trolig selvsikkerheten øke også. Øvelse gjør mester!

5. Dropp bagasjen
Har du blitt oppsagt? Føler du deg over- eller underkvalifisert? Glem det - fort! Gammelt sinne og bitterhet vil lyse igjennom under intervjuet og virke avskrekkende på potensielle arbeidsgivere.

6. Løft av røret
Den beste måten å skille seg ut fra mengden på, er å prate med noen "live". En telefonsamtale gir søknaden din et ansikt og gjør den til mer enn bare en merittliste blant mange andre.

7. Selg deg selv
Behandle enhver telefonsamtale med potensielle arbeidsgivere som en salgssamtale. Fortell hvorfor du ringer, og spør alltid om det er et passende tidspunkt for en samtale. Hvis ikke, avtaler du en tid det passer. Stå oppreist og smil under samtalen - det slår igjennom over telefonen!

8. Bruk navn
Presenter deg i starten av hver telefonsamtale, vær nøye med å få greie på den andre personens navn, og bruk det ofte gjennom samtalen (uten å bli irriterende).

9. Vær konsekvent
Under intervjuet bør rekruttereren få et helhetlig bilde av deg. Hvis du f.eks. vil fremstå som selvsikker, må kroppsspråket ditt stemme overens med det du sier.

10. Tro på deg selv (eller oppfør deg i alle fall slik)
Hvis du ikke tror at du kan få jobben - hvorfor søke? Hvis du klarer jobben - oppfør deg deretter. Da vil du bli tatt mer alvorlig.


Back to top