Skip to main content

En god avslutning

En god avslutning

Endelig ny jobb! Oppsigelsestiden du må være igjen på din nåværende jobb kjennes alt annet enn forlokkende. Kanskje du er så ekstatisk over den nye jobben at du bare gir blaffen i den siste tiden i nåværende jobb? Ingen god idé – du risikerer å etterlate deg et dårlig rykte.

 

En viktig regel når man slutter i en jobb er å ikke etterlate seg mange løse tråder – det vil bare skape irritasjon hos kolleger og andre forretningskontakter. Tenk på at disse menneskene kan være verdifulle kontakter også i fremtiden. Dette skal du gjøre før du forlater arbeidsplassen din:

-  Sjekk hvilke møter du har booket, og kanseller dem dersom det er nødvendig.

-  Dersom du har en sjefsstilling kaller du inn avdelingen din så tidlig som mulig for å planlegge overgangen til en ny sjef.

-  Avslutt alle ærender du ikke kan overføre til en kollega eller etterfølger.

- Fortell viktige kunder og leverandører om ditt jobbytte (og se til at de forblir i nettverket ditt fremover).

- Legg igjen alt som tilhører bedriften – som mobiltelefon, bærbar datamaskin, kundelister osv.

- Rydd i lagrete dokumenter på datamaskinen din og på e-postkontoen din.

- Slett personlige e-poster, fjerne cookies (informasjonskapsler) og lagrete favoritter i nettleseren din.


 

Utover disse punktene er det lurt å be sjefen og kolleger om en ærlig bedømmelse av innsatsen din på jobb. Om du har mulighet kan du også prate med kundene dine. Pass på å få en skriftlig referanse/attest fra sjefen din, det kan være godt å ha i fremtiden.

Glem heller ikke å oppdatere CV-en din slik at den avspeiler din nye jobbsituasjon. Har du CV-en din på Monster behøver du ikke fjerne den, men du kan gjøre den inaktiv/ikke søkbar for en periode. Det er bra å ha en oppdatert CV tilgjengelig dersom noe skulle inntreffe på jobben, eller dersom du ikke skulle trives. Det er en god forsikring.

Husk å takke alle som hjalp deg frem mot den nye jobben din. Husk at arbeidet ditt er din beste referanse – ikke rot det til ved å gjøre en dårlig avslutning.

 

Kilde: ”How to land the job of your life” av Jeff Taylor & Doug Hardy