Skip to main content

Bygg ditt eget varemerke – 4 steg

Bygg ditt eget varemerke – 4 steg

Det å skaffe seg en ny jobb er som å selge et produkt. Du må vise for ”kjøperen” at ditt produkt (dvs. din samlede utdannelse, erfaring, personlighet etc.) er bedre enn andre kandidater og at du er verdt en spesifikk pris (lønn).

 Det er viktig å ha et eget varemerke, både for jobbsøkere og for de som vil utvikle sin karriere. Alle som vil opp og frem på arbeidsmarkedet bør tenke på varemerket ”jeg” og hva det inneholder.

Hvorfor er varemerket så viktig? Tenk bare på dine egne kjøpbeslutninger. Når du kjøper mat eller klær, går på kino eller reiser på ferie, påvirker varemerkekunnskapen din beslutning. På samme måte som du velger et varemerke framfor et annet på grunn av dets egenskaper eller kvalitet, så velger rekrutterere og arbeidsgivere en kandidat framfor en annen basert på prestasjon, profesjonelt rykte og hvordan du presenterer deg selv. Her er fire steg som kan hjelpe deg til å definere ditt produkt, utvikle det og selge det på riktig måte.

Steg 1. Definer ditt varemerke
Du kan ikke selge et varemerke som du ikke er fortrolig med. Derfor er det første steget å fastslå hva det er som gjør deg til den du er. Tenk over hvilke styrker, unike kvaliteter og spesifikke kunnskaper du har og skriv et kort sammendrag om deg som ”produkt”. Hvorfor er du unik? Hvilke talenter har du? Hvorfor skal man velge deg framfor andre kandidater? Når du har definert ditt varemerke bør du tenke på om dette er tilstrekkelig for å vekke interesse fra arbeidsgivere. Hvis ikke, bør du starte du om igjen. Målet med steg 1 er å få frem en samlet og overbevisende definisjon av hva du er (hvem du er, hva du står for og hva du er bra på).

Steg 2. Sett realistiske mål
Alle varemekreansvarlige jobber mot et mål. Det kan være å selge flere sko, utvide målgruppen eller øke servicen. Steg 2 handler om å fastsette hva du vil at ditt varemerke skal gjøre og oppnå. Hva vil du oppnå i din karriere eller på din arbeidsplass? Hvor ser du det selv om 10 år? Se nøye på din karriere og fastsett realistiske mål. Kanskje er målet å bli forfremmet til en sjefsstilling i løpet av neste år? Kanskje du vil bytte bransje? Uansett hvilke mål du setter, så må du se til at ditt varemerke hjelper deg å nå dine mål.

 

Steg 3. Gjør deg mer synlig
Et eksempel på hvordan man gjør sitt produkt synlig er filmskapernes måte å lansere en ny film på. Det handler for eksempel om kjendisintervjuer, premierefester, en film om produksjon av filmen (bak om kulissene), lansering av CD med filmmusikken og produktlansering i samarbeid med fastfood kjedene med mer. De som markedsfører storfilmer gjør alt for å skape oppmerksomhet om deres produkt. Du bør gjøre det samme. Hva kan du gjøre for å bli synlig? Tenk på dine mål og la dem avgjøre hvilken synlighet du trenger og hvordan du kan gå frem for å oppnå den.

Steg 4. Lev opp til din egen image
Vi har vel alle vært i en situasjon hvor vi har gledet oss til å se en såkalt ”storfilm” og blitt umåtelig skuffet. Filmindustrien har da skapt store forventinger via profilering av filmen som de ikke innfrir. Se til at ditt varemerke ikke skuffer andre. Ryktet er en stor del av varemerket. Gi litt ekstra i et gruppeprosjekt, gi det du kan i alle oppdrag og still opp om situasjonen krever det. Når du jobber med medarbeidere, så vil de prate om deg til andre– sørg til at det blir positivt!

 


Back to top