Skip to main content

Nå har vi stilt klokken! Hvordan påvirkes du?

Nå har vi stilt klokken! Hvordan påvirkes du?

I og med at vi stiller klokken blir dagene mørkere og mange av oss i Skandinavia lider av vintertrøtthet samtidig som sommertiden offisielt er over – hvilket også kan føles litt tungt. Dette kan ha betydelig innvirkning på helse og velvære, sammenmed de åpenbare komplikasjonene det kan medføre med å passe tiden

Tidsforskyvningen kan forstyrre vår indre klokke ved å ødelegge nattesøvn og minske effektiviteten og kan også påvirke både fysisk og mental helse. Vi på Monster har derfor samlet noen tips som kan hjelpe deg å beholde døgnrytmen når vinteren kommer krypende.

Gjør plassen din på jobben litt mer personlig
Noen ganger er det godt å ha noe som får deg i arbeidsmodus. Hvorfor ikke velge deg et favoritt sitat eller en uttalelse? Det behøver ikke være et velkjent motivasjonssitat, men det bør være en setning som du personlig liker og som viser retning mot det du ønsker å oppnå. En annen  idè er å henge opp et bilde av drømmeferien din eller noe annet som du sparer til for å minne deg selv på hvorfor du står opp om morgenen og lar jobben være førsteprioritet når du først er på jobb. Har du mer enn kun en skriveplass, kanskje til og med eget kontor, er innredningen viktig. Velg farger og pyntegjenstander som får deg til å føle deg mer avslappet.

Unngå fall i blodsukkeret
Når vi blir trøtte om ettermiddagen tar vi oss som oftest en kopp kaffe eller noe som inneholder store mengder sukker for å bli litt piggere. Beklageligvis er vi nok alle velkjent med det fryktede sukkerkrasjet som følger en stund etterpå. Unngå tung lunsj, start heller dagen med en skikelig frokost. Etter en god natts søvn trenger jo kroppen din energi for å komme seg gjennom dagen? Om du hopper over frokosten kommer det ikke bare til å føre til at prestasjonsnivået ditt blir lavere, men også at du blir lettere irritert og frustrert.

Behold kontrollen.
Makrosynsvinkelen inneærer at du ikke kun har oversikt over hvodan ting håndteres når du er opptatt, du skal ha oversikt over hele  arbeidsprosessen. Undersøk viktige oppgaver som kan komme i fremtiden og spør deg selv om du kan forbedere noe allerede nå.

Samle et supportteam
Å samle er gruppe med kolleger med lignende bakgrunn eller livssituasjon kan ta brodden av noe av arbeidspresset. Når du får mulighet til å gi utrykk for dine følelser til mennesker som forstår deg kan det hjelpe på å minimere stress.

Belønn deg selv
Finn på en belønning utenfor jobbsammenheng og skjem deg selv bort. Uansett om det er en middag med venner, en film, trening eller en manikyr så sørg for å unne deg selv litt innimellom. Akkurat som stress du tar med deg hjemmefra kan forstyrre deg på jobb kan også  positive opplevelser påvirke humøret ditt på jobb.

Fokuser på det positive
Finn noen ting du virkelig liker på jobb, selv om det bare er noe så enkelt som kollegene dine eller en fin utsikt fra arbeidsplassen din. Da skaper du din egen sinnsstemning: Dersom du legger vekt på det positive blir jobben din morsommere. Om du går og bekymrer deg for det negative kan det gjøre at du blir overveldet av dette i steden.

Hold deg aktiv
Mosjon er supert for å senke stressnivået i hverdagen. Dessuten kan effekten av en god treningsøkt vare i flere timer etterpå. Du får mer ernergi gjennom hele dagen og du får høyere metabolisme. Trening gjør også at hjernen din gir ut ” velvære-kjemikalier” som bedrer hummøret ditt.

Viktigheten av god belysning
Høst- og vinterdepresjoner (på engelsk; Seasonal Affective Disorder eller SAD) rammer mange mennesker i skandinavia da mangelen på naturlig sollys får oss til å føles oss deprimerte og sløve. Bare 30 minutter naturlig sollys, selv svakt vintersollys, kan være tilstrekkelig for at du skal kjenne deg gladere og mer energisk. Dersom det er helt umulig å få tid til dette kan du vurdere å invistere i en dagslyslampe eller sørge for å spise kosttilskudd  for å få i deg nok D-vitaminer.
 


Back to top